Uniknya, jika dahulu 'Istana Air Mata' pernah mengundang kontroversi di
kalangan rakyat jelata, harini 'Istana Air Mata' telah mencatatkan
sejarahnya di mana ribuan rakyat jelata bersama-sama rajanya telah
menitiskan air mata di suatu malam di bulan yang penuh mulia.
"Allahuakbar". Baginda memandu
kereta sendiri ke surau/masjid. Tak ada pemandu pun seperti orang
kenamaan lain. Moga Allah lanjutkan usia Sultan Kelantan ini, Sultan
Muhammad V...
lagi gambar klik Tajuk Entri ni
Memahami Erti ZUHUD
Dalam sebuah hadis, Nabi SAW akan membuat perbandingan antara dunia dan akhirat. Perbandingan antara kedua-duanya bagaikan seseorang yang mencelupkan jari-jarinya ke dalam lautan, maka (dunia bagaikan air) yang melekat pada jari-jarinya itu. Namun demikian Baginda SAW tidak menganjurkan agar kita meninggalkan dunia sama sekali. Demikian juga gambaran Nabi SAW tentang dunia bagaikan penjara bagi orang yang beriman, bermaksud kehidupan kita ini ada peraturan yang harus dipatuhi dan tidak boleh lepas bebas, bagaikan orang yang hidup dalam sebuah penjara. Sebaliknya dunia bagaikan syurga bagi orang kafir (yang mengingkari kewujudan Allah) kerana anggapan dunia adalah tempat yang menyenangkan dan bebas hidup tanpa ada batasan yang mengikatnya.
Nabi SAW menyatakan dunia dibahagikan kepada tiga, satu pertiga
dimakan, satu pertiga dipakai dan satu pertiga lagi disedekahkan; hanya
yang ketiga ini akan dipetik hasilnya. Akan tetapi timbul pertanyaan, dapatkan manusia memisahkan dirinya
sama sekali daripada harta dan bentuk kesenangan duniawi? Bukankah para
sahabat utama Rasulullah SAW seperti Abu Bakar, Uthman dan Abdul
Rahman bin Auf adalah orang kaya. Kezuhudan mereka ini ternyata tidak
menghalangnya untuk mencari kekayaan duniawi. Justeru pengertian zuhud bukan bererti semata-mata tidak mahu
memiliki harta dunia tetapi suhud sebenarnya adalah pemikiran yang tidak
mudah dipengaruhi oleh kesenangan duniawi dalam tujuan mengabdikan diri
semata-mata kepada Allah SWT.
Pengertian zuhud seperti ini amat dekat dengan maksud firman Allah SWT yang bermaksud:
“Supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput
daripada kamu dan tidak pula bergembira dengan apa yang diberikan kepada
kamu.” (al-Hadid: 23)
Justeru, pemilikan harta benda tidak dilarang tetapi harta tersebut
tidak boleh mempengaruhi seseorang dalam mendekatkan dirinya kepada
Allah SWT. Lebih jauh lagi, makna zuhud dalam kaitannya dengan akhlak
Islamiah ialah bagaimana sikap batin seseorang itu dalam menghadapi
dunia ini. Dalam konteks kehidupan sosial contohnya, bagaimana kezuhudan
seseorang itu dapat menyelamatkan manusia daripada sesuatu yang boleh
menghancurkan kehidupan ini. Hakikat pemaknaan zuhud dalam kehidupan sosial ialah sikap protes
seseorang terhadap dunia seperti ketempangan sosial, politik dan
ekonomi. Kezuhudan Abu Dzar (sahabat Nabi) yang memprotes kehidupan
mewah pemerintahan Khalifah Uthman boleh diberi makna sebagai gerakan
protes sosial.
Pemaknaan zuhud sebagai reaksi terhadap situasi setempat yang bobrok
dan penuh kemaksiatan ini juga yang mempengaruhi Hasan al-Basri, Rabiah
al-Adawiyah, Ibrahim Adham, Al-Ghazali sehingga bertindak mengasingkan
diri. Ia dianggap sebagai satu protes. Demikian juga konsep kezududan Al-Farabi yang menitikberatkan kepada
intelektual dan analisis. Seseorang itu dapat mencapai makrifat Allah SWT apabila mampu meningkatkan kualiti intelektualnya. Konsep ini
sesuai dengan kehidupan intektual Islam pada masa itu yang sedang di
puncak kejayaan. Jelas bahawa pemikiran ulama sufi, baik ulama klasik atau pertengahan
tentang zuhud dapat difahami sebagai akhlak Islam dan gerakan sosial
yang dilihat berbeza-beza sesuai dengan konteks sosial pada zaman
masing-masing.
Perilaku zuhud menurut Prof. Dr. Hamka, ia tidak bererti eksklusif
daripada kehidupan duniawi kerana Islam menganjurkan semangat berjuang,
berkorban dan bekerja keras. Bagi Hamka, kekayaan hakiki ialah
mencukupkan apa yang ada, sudi menerima walaupun banyak, sebab ia nikmat
Allah. Dan tidak pula kecewa jika jumlahnya berkurang, sebab ia semua
daripada Allah SWT. Jika kekayaan melimpah untuk diri, ia perlu digunakan untuk membantu
dalam perkara kebajikan dan membina keteguhan hati beribadah kepada
Allah SWT. Harta tidak dicintai kerana dia harta. Harta hanya dicintai sebab
ia adalah pemberian Allah. Terlampau menumpahkan cinta kepada harta
benda semata-mata, menyebabkan buta daripada pertimbangan, sehingga
hilang cinta kepada bangsa, tanah air, agama dan Allah SWT sendiri. Zuhud bukan menghindar kenikmatan duniawi tetapi tidak meletakkan
nilai yang tinggi padanya. Dan inilah definisi zuhud daripada Rasulullah SAW.
Bukanlah zuhud itu mengharamkan yang halal, bukan pula mensia-siakan
harta, tetapi zuhud dalam dunia ialah engkau tidak memandang apa yang di
tanganmu itu lebih utama daripada apa yang ada di sisi Allah SWT. Kekayaan,
kekuasaan da kemasyuran semuanya berubah, tidak tetap dan akhirnya anda
harus ditinggalkan. Lalu apa yang ada di sisi Allah? Rahmat-Nya yang
meliputi segala sesuatu.
“Apa yang ada padamu akan habis dan hilang lenyap, dan apa yang ada di sisi Allah tetap kekal (abadi).” (al-Nahl: 96)
Apa saja yang menyebabkan manusia memperoleh keredaan Allah SWT yang
mendekatkannya kepada Dia termasuk akhirat, walaupun hal-hal tersebut
nampak seperti urusan dunia seperti perdagangan, pertanian dan industri.
Kerajinan yang ditujukan bagi mendapatkan nafkah untuk keluarga,
bersedekah untuk kesejahteraan orang miskin dan melarat, dan menghindar
diri daripada kebergantungan kepada bantuan orang lain. Semua kegiatan ini dimaksudkan untuk akhirat, walaupun ada yang
menganggapnya untuk dunia. Sebaliknya, latihan-latihan disiplin
kerohanian yang betentangan dengan sunnah, walaupun dilakukan dengan
penuh kekhusyukan dan pengabdian, dihitung untuk dunia sahaja. Ini
kerana tindakan itu menyebabkan pelakunya terasing daripada Allah SWT
dan tidak membawa manusia lebih dekat kepada-Nya.
Orang zuhud adalah orang yang hidup di dunia, tetap tidak meletakkan hatinya di dunia. Mereka bekerja di dunia untuk akhirat.
terima kasih. perkongsian yang menarik. penulisan abe pun bagus.
ReplyDeleteAmbo,saye sulte ambo,
ReplyDeleteblog demo berkelip2 pada screen kawe.Mungkinada masalah dg flash barner blog ni kot.
bersederhana dalam segala hal..
ReplyDeleteBgusnya klau smua sultan kat mlaysia ni pun mcam sultan kelantan.
ReplyDeleteKan bgus klau smua sultan kat malaysia pun mcam sultan kelantan.
ReplyDeleteaku bangga memjadi rakyatmu...teramat bangga
ReplyDeletepinjam information . :)
ReplyDeletenak jadi sbgai my idol :')
Zuhud bukan pada penampilan, tetapi pada hati. Hanya Allah Maha Mengetahui
ReplyDelete